søndag 20. februar 2011

Pedagogisk bruk av LMS

Litt om meg og Fronter
Jeg har jobbet som lærer i fire år og har like lang erfaring med læringsplattformen Fronter.
I tillegg til undervisningserfaring med Fronter, har jeg også tre års erfaring med Fronter som student.
På Høgskolen ble Fronter i all hovedsak benyttet som en digital postkasse.
Oppgaver ble lagt ut, oppgaver ble levert inn og kommentert.
I tillegg ble det lagt ut fagstoff til de forskjellige fagene, alt fra power Point presentasjoner til forskjellige fagartikler.
Når jeg som student får presentert Fronter på en slik måte, er naturlig at jeg også kommer til benytte de samme verktøyene i Fronter.
Hvilket jeg gjør i dag…
- Ukeplaner, arbeidsprogram og fagstoff blir lagt ut i mapper
- Oppgaver blir levert inn og kommentert
- Føring av karakterer, fravær og anmerkninger
I ettertid så ser jeg at Høgskolen burde ha fokusert mer på LMS i pedagogisk sammenheng, og da Fronter som de benytter.

Undervisningsopplegg
Jeg underviser blant annet i programfaget råstoff og produksjon. Faget har tolv kompetansemål, hvor elleve er praktiske mål.
En undervisningøkt i råstoff og produksjon blir presentert fire dager i forveien, og er syv timers økt på kjøkkenet.
- Hvem gjør hva og til hvilken tid
- Læringsmålene og vurderingskriterier blir diskutert i klassen
- Henvisninger til fagstoff blir pressentert.
Dokumentene legges ut i Fronter og innimellom legger jeg linker til bloggen min hvor det ligger videosnutter til aktuelle temaer.

Kompetansemålene som det skal jobbes mot denne økten omhandler
- Personlig hygiene, renhold og uniform
- Justere oppskrifter
- Håndtere avfall
- Oppbevare og emballere råvarer
- Klargjøre lokaler for servering
- Tradisjonsmat
- Utstyr

Stikkord fra undervisningsopplegget
- Elevene får oppskriftene de skal bruke
- Omregning av oppskrifter
- Noen må finne oppskriftene sine selv
- Forslag til retter som vi skal servere på Borgehaven Bo og Rehabilitering senter blir levert inn
- Mat skal lages og serveres.
- Vask og desinfiksjon

Evaluering og underveisvurdering foregår undervies, og blir dokumentert med video og bilder.
Jeg legger ut bilder på Fronter, og har også begynt å legge ut bilder på bloggen. Tillatelse er i orden! Jeg har startet med blogging da jeg erfarte at layouten i Fronter ikke alltid ble slik jeg ønsket meg det, førstesidedokument og læringsti!

Endringer
I tillegg til å legge ut dokumenter og fag stoff i Fronter, tenker jeg åpne Forum. Både med tanke på diskusjon og idemyldring.

Diskusjon
- Hva skal til for å nå målene innenfor Personlighygiene?
- Hva er god håndhygiene?
- Hvorfor sorterer vi matavfallet?

Hypoteser
- Du er trygg når du bruker hansker på kjøkkenet!
- Eldre mennesker spiser ikke ris, kun poteter!

Idemyldring i forhold til planlegging av retter som skal serveres utover våren i ungdomsbedriften. Valgte retter kan igjen åpne for nye diskusjoner i et forum.

Forum kan brukes i forkant og i etterkant av et undervisningsopplegg.
Eksempel på en diskusjon i forum:
- Hvorfor ble bollene til Kari så luftige og gode?
- I dag ble vi ikke ferdige før klokken 15:15, hvorfor det?

Jeg vil integrere bloggen min i Fronter, se utsnitt eller klikk her hvis du vil besøke bloggen.
Bloggen fungere som et førstesidedokument i Fronter.








Pedagogisk merverdi
Med bruk av forum på en slik måte som jeg nevner over, så tror jeg at elevene vil bli mer fokusert på sin egen læring, spesielt hvis det blir stilt spørsmål om maten vi har laget, smaken, konsistensen osv. tror det vil ha en god effekt på elevenes læring. Ikke bare på det faglige, men også nytig erfaring med det å diskutere sine egne og andres resultater og prosesser.

Som man spør får man svar...
Ved å stille de rette spørsmålene, ser jeg diskusjonene i forumet kan hjelpe meg som lærer i mitt planleggingsarbeid med å tilpasse opplæringen til hver enkelt.

Ikke enten eller, men begge deler
I starten skrev jeg om min begrensede bruk av Fronter, videre skrev jeg litt om min frustrasjon vedr. layouten på mine dokumenter/sider.
Jeg vil nå prøve å integrere min blogg i Fronter og bruke de side om side, og nyte godt av begge sine styrker.
Fronter passordbelagt område hvor karakterer, fravær, anmerkninger og personlige tilbakemeldinger blir lagt ut.
Blogg ett grense snitt som mange elevene behersker bedre enn Fronter (egen erfaring). En lay out som blir slik jeg ønsker det - flere valgmuligheter. Dokumentasjonen blir oversiktlig, ved å kalle innleggene med Uke 7 - Uke 8 osv.
Elevene kan lett gå tilbake å se å se hva som de jobbet med og se på felles tilbakemeldinger. Foreldre og foresatte for også en mulighet til å følge med på hva ungdommene deres holder på med, da blogg er i et område som er tilgjengelig for alle.

Oppsumering
Fronter og Blogg hånd i hanske
Elevene forbereder seg til undervisning i forum i Fronter
Elevene vurderer seg selv og andre i Forum

Ser frem til å få testet ut forum i Fronter! Og ha fokus på Blogg integrert i Fronter!

1 kommentar:

  1. Tror du har rett i at mange bruker IKT til mest administrative ting, fordi vi ikke har blitt opplært til noe annet. Dermed er det ildsjeler som drar de første lassene. Heldigvis har de siste par årene vært fulle av fokus på nettopp pedagogisk bruk av IKT :-)

    Blogginnlegget ditt er en veldig grundig og godt drøftende besvarelse. Synes samspillet mellom blogg og forum virker spennende, og ser fram til å høre mer om hvordan dette går!

    SvarSlett