mandag 7. mars 2011

Digitale tester

I forkant av undervisningsøkten og i etterkant undervisningsøkten. I dag får eleven informasjon om den kommende undervisningen via ukeplaner og arbeidsplaner. Leksene elevene får er å lese igjennom fagstoffet, eller se igjennom videofilmer som er knyttet til praksisøkten og læreplanmålene. I etter kant av undervisningen er det diskusjoner rundt valgte temaer fra undervisningen, og eller evaluerings skjemaer som elevene vurderer sitt eget arbeid på.
Jeg har også laget noen digitale tester (multiple Choice), som har vært del 1 av en tester, hvor Del 2 ofte dreier seg om praktiske tester eller muntlig høring.
Jeg har liten erfaring i bruk av digitale tester i min undervisning. Med små endringer og justeringer vil jeg gjøre mine tester og evalueringer digitale.
Hygienetest før elevene kommer inn på kjøkkenet. Hygiene er et ord som kommer igjen og igjen i læreplanmålene. Personlig hygiene, produksjonshygiene og håndhygiene er temaer som hører hjemme tidlig i skoleåret, og som det repeteres gjennom veiledning i elevenes praktiske arbeid.
Jeg vil lage digitale tester som elevene må svare på før det kommer inn på kjøkkenet. De må også ha en hvis svarprosent riktig før de får komme inn på kjøkkenet. Spørsmålene besvares med avkrysning. Ved feil avkrysning kan elevene få et hint til fagstoff de må søke opp, slik at de har større sjans til å få spørsmålet riktig neste gang de forsøker. Jeg ser for med to typer tester til dette formålet.
Tilpasset opplæring Noen elever kan få tydeligere hint ved feil avkrysning en andre, evt. linker til video og bilder for å visualisere fagstoffet.
Andre elever vil måtte finne fagstoffet på egen hånd. Gevinsten vil forhåpentligvis bli motiverte elever som må prestere for å få adgang til kjøkkenet eller få lov til å bruke forskjellig utstyr. Virkelighetsnær undervisning, mange bedrifter benytter slike tester for sine ansatte før de for komme inn i produksjonslokale. Slike jeg ser det kan slike “adgangstester” benyttes ved innføring av maskiner og utstyr. Eks. Påleggsskjærer, vakummpakkemaskin, kjøttsag etc.
Induktiv vs deduktiv en annen gevinst ved slike tester som jeg skisserer, er at det er en god kvalitetssikring på at elevene har fått med seg fagstoffet. Jeg har stor sans for at elevene skal“learning by doing” men i visse tilfeller er det et must at jeg vet at elevene vet…Eks. kjøttsag, påleggskjærer. Jeg ser for meg at testene vil resultere i et sertifikat, som må fornyes hvert 2. måned. Ser at formuleringen av spørsmålene blir avgjørende for om testen kan tjene for sitt formål.
Før, underveis og etter. Disse testene kan med fordel brukes i forkant av undervisningen for å få elevene i gang sin tankevirksomhet. Etter en teori økt om tema Hygiene, må elevene avlegge godkjent test for å komme videre inn i praksisundervisningen.
Avslutningsvis vil elevene få en test som går ut på å reflektere over hygiene og renhold.
Tre ulike digitale tester med samme tema. Spørsmålene og alternativene blir helt avgjørende om testen skal fungere som en før, underveis eller etter test. Hvis du finner svaret på Google….Da er spørsmålet stilt feil, hørte jeg her forleden...
For å få førerkortet må du avlegge en teoretisk og en praktisk prøve for å få sertifikatet. Ser for meg å trekke parallellen inn i min undervisning, med godkjente digitale tester, etter fulgt av måloppnåelse i det praktiske arbeidet. Dette vil resultere i utstedelse av ulike sertifikater.

1 kommentar:

  1. Må starte med å si at dette blogginnlegget var stilig! Bruken av store bokstaver gjør at en kan skumme fort gjennom og få med seg essensen i innlegget.

    Flott å tenke at en digital test kan fungere som forberedelse i forkant av en så praktisk økt som matlaging.

    Du har mange gode eksempler på bruk av tester. Jeg får inntrykk av at testene kan fungere motiverende og preventivt forhindre slurv. Idéen med sertifikater er veldig god! Hvem vil vel miste sertifikatet eller få prikker i det? :-)

    SvarSlett