torsdag 17. mars 2011

Min test

Hensikten med denne testen var at elevene må vise en viss forståelse innenfor ulike fagområder før de kan jobbe videre i sitt praktiske arbeid. Se forrige blogginnlegg. Men underveis mens jeg lagde testen, ser jeg at slike tester i forkant av praksisøkter på kjøkkenet eller i serveringen vil være med på å spisse fokuset inn i mot ønskede kompetansemål. Jeg vil da også være mer fokusert på hva jeg skal observere hos elevene, på denne måten blir da også underveisvurderingen mer presis i forhold til kompetansemålene.
Denne testen inneholder spørsmål om hygiene og renhold.
De kreves forkunnskaper om noe utstyr og rengjøringsartikler for at testen skal bli virkningsfull, eks. Forskjell på stål, jern og aluminiumskjeler og hva er glass med stedt – slike ting er ikke alltid en selvfølge.
Kvaliteten på spørsmålene er gode, men nivået er lavt. Jeg tenker på da spesielt på at mange spørsmål er 50/50 svar. Merker at når jeg jobber med slike digitale tester så er ofte alternativene det vanskeligste og her har jeg mye å jobbe med. Så kvaliteten på alternativene er under pari slik jeg ser det. Så her gjelder det å produsere, teste og evaluere….

Hva har jeg lært?
Har ingen kommentarer foreløpig grunnet sen publisering, men den som venter får se….
Noe av et jeg synes har vært mest lærerikt for meg har vært å ta metatestene i forkant, ikke primært for at det har gitt meg kunnskaper om “it`s Learning” men de har åpnet opp for nye tanker vedr. hvordan jeg kan bruke digitale tester i mitt virke som programfaglærer innenfor Restaurant og matfag. Synes fagstoffet har vært meget relevant og nyttig i forhold til min oppgave!
Det har også vært lærerikt å lage en test, men kanskje mest av alt å lese andre sine tester. Synes det er motiverende å løse oppgaver i bloggformat!

1 kommentar:

  1. Det er viktig å opparbeide seg erfaring med å lage digitale tester. Det er bare å kaste seg ut i det. Jeg har samme metodikk som deg: produser, test og evaluer, og i tillegg prøve å relatere til teori om tester. Dessuten er det viktig å planlegge i forkant og sette seg klare mål med testen.

    SvarSlett