torsdag 16. juni 2011

Really Simple Syndication - RSS

Denne bloggen må du bare lese!!! Plutselig kommer du over en god blogg du vil lese og følge videre. Enten det var et slumpe treff eller en god anbefaling som førte deg til bloggen spiller liten rolle. RSS kan hjelpe deg til å følge med på hva som skjer på de forskjellige bloggene! Med god hjelp fra RSS for du beskjed når det skjer endringer på bloggene du abonnerer på via Google Reader
De rette bloggene er ikke alltid like enkle å finne! Jeg gikk inn på bloggene til lærere jeg kjente og som jeg vet driver aktivt med blogg. Disse bloggene førte meg videre til deres følgere. Utsilingen er enkel, da veldig mange lærerblogger jeg var innom nå (22.mai) hadde siste blogginnlegg for over 1,5 år siden. Jeg abonnerer på de som har hatt aktivitet på sin blogg den siste måneden.
Google Reader er slik jeg ser det meget brukervennlig, spesielt etter å ha sett informasjonsvideoen fra HiSt.



Når du først har funnet “dine“ blogger du ønsker å lese mer om, så er det veldig bra å la Google Reader hjelpe deg med informasjonsflyten. Hold orden på dine favorittnettsteder, står det på google reader (eller Google Leser som det heter på norsk) sine informasjonssider. Ikke bare blogg, men du for også beskjed om endringer eller oppdateringer på dine favoritt nettsteder! Det finnes mange forskjellige RSS lesere, og Google Leser er en av mange og er veldig oversiktlig å fin.
Å finne blogger og nettsteder som har et innehold som appellerer til en selv, kan by på utfordringer.



Min strategi var:
• Medstudenter
• Høgskoler
• Kollegaer
• Kursholdere
• Lærere
Etter å ha besøkt blogger til overnevnte åpnet det seg mange muligheter i form av anbefalinger og linker til andre nettsteder og blogger. Det er veldig enkelt å komme i gang med Google Reader. Det er også veldig enkelt å navigere i google reader.
Jeg mener de som er interessert i å lese blogger som omhandler sitt fagfelt eller sine interesser vil ha stor glede av google reader og RSS. Hovedgrunnen er slik jeg ser det, er at du vil hele tiden få med deg siste nytt og minimerer risikoen for å gå glipp av gode artikler, erfaringer og tips som andre ønsker å dele med seg!
RSS i undervisningen og elevblogger kan bidra til at elevene og lærere på en enkel måte kan følge hverandres blogger. Jeg som jobber med blogg som Fronter sin forlengede arm. Hvis elevene abonnerer på min blogg, så vil det sikre de i å få med seg siste endringer. Jeg som lærer kan også føle meg tryggere på at elevene har fått med seg siste nytt.
Foreldre kan også med fordel abonnere slik at også de kan følge mer med hva som skjer på skolen.
Hvis elevene jobber med egne blogger vil også en slik løsning med RSS kanskje medføre mer læring og mer motivasjon til å produsere?

1 kommentar:

  1. Du skriver bra og engasjert om Google Reader og RSS. Strategi for å finne blogger er god. I tillegg vil jeg tipse om delogbruk.ning.com, som har mange lærere i Norge samlet, der lærerne i sine profiler typisk skriver sin bloggadresse. Interessant moment at foreldre kan abonnere via RSS!

    SvarSlett