torsdag 16. juni 2011

YouTube i undervisningen

YouTube et hav av muligheter, men også et landskap med mange fallgruver!
YouTube er en av de store aktørene i web 2.0 familien, og en av de mest besøkte nettsidene i verden. Innholdet på siden blir produsert av brukerne selv i form av videoklipp i ulike størrelser og sjangere. YouTube har blitt en meget stor og god arena for mennesker som ønsker å dele hva de har gjort eller gjør. Det kan være musikk som er produsert eller morsomme film klipp fra dagliglivet. Videoklippene er søkbare i forskjellige kategorier. Sett i lys av pedagogikk så er YouTube en enorm resurs på undervisningsmateriell.
Innenfor mitt fagområde som er restaurant og matfag finnes det utallige muligheter. Det er helt avgjørende at elever får lekser de klarer å gjøre på egen hånd. Elever som kommer hjem med uoverkommelige oppgaver mener jeg svekker motivasjonen og igjen læringsutbytte av det de holder på med. YouTube kan være med på å bidra til at elevene får den hjelpen de behøver, hvis oppgavene er lagt opp til det.
Video er en god måte å formidle fagstoff via. Bakdelen er at en ikke kan stille direkte spørsmål, men fordelen er at man kan se de så ofte man vil.
God undervisningsplanlegging er nøkkelen til at læring skal skje, er min påstand. I tillegg er utnyttelsen av tiden du er sammen med elevene avgjørende. Piaget var opptatt av mesterlære, hvor mesteren viser hvordan arbeidet skal gjøres, før elevene får prøve. Hadde dagens teknologi vært på plass den gangen tror jeg mange med han hadde benyttet seg av YouTube.
Jeg mener at å komme forberedt til undervisningen, er den viktigste leksen vi kan gi til våre elever. Å ha 15 elever på kjøkkenet samtidig kan til tider være en utfordring. Noen skal filetere laks, andre skal lage creme brullet. Servitørene skal dekke bord og lage kaffedrikker. Variasjon mellom deduktiv og induktiv undervisning er viktig. Men i noen tilfeller er det helt avgjørende at elevene har visse forkunnskaper om det de skal holde på med.
Leksene til elevene kan være å se videoklipp om hvordan de skal lage de forskjellige tingene når de kommer på skolen.
Hvordan lager man Cremebrullet? Hvordan fileterer man en laks og hvordan fungerer kaffemaskinen? Jeg sier ikke at elevene vil kunne gå rett på kjøkkenet og utføre disse oppgaven uten problemer, men jeg har erfaringer med at det blir færre spørsmål knyttet til nye og ukjente oppgaver. Hvis elevene har sett og hørt det på video i forkant. Og på den måten frigjør du mye tid hvor du som lærer kan gå rundt å veilede flere i arbeidssituasjonene. Et annet perspektiv er at alle elevene har fått en fin innføring i alle sine emner og oppgaver selv om de selv ikke skal jobbe med dette akkurat i dag.
Mange av videoene er på engelsk og har også en tverrfaglig verdi. Planlegging er som sagt veldig viktig slik at du er sikker på kvaliteten er god på det du legger ut til elevene. Hvis jeg søker på desserten “Creme Brulleet” får jeg 3460 treff mange er veldig gode men det er også mange som er ubrukelige!
Finnes ikke videoen du søker etter kan det være en god ide å la elevene filme deg i undervisningssituasjonen som du kan distribuere på YouTube. Det kan være en forklaring som du gjør på tavla eller en demonstrasjon av utstyr på kjøkkenet. Gjenbruksverdien er også et viktig moment her.
La elevene lage sine egne videosnutter som igjen distribueres på YouTube. Tror det vil motivere elevene til å yte sitt ytterste når de selv skal være med på filmen og vise at de har forstått fagstoffet. Elevene kan enten jobbe alene eller i grupper. Som tidligere nevnt så er det ikke nødvendigvis sluttresultatet som er det viktigste, med prosessen elevene gjennomgår fra de får vurderingskriteriene til den ferdige filmen ligger på YouTube.
Elevene kan få i oppgave å lage middag hjemme til familien. Hvor de skal dokumentere prosessen når de lager en saus eller en dessert i form av video eller bilde som skal publiseres på YouTube. På den ene siden er dette et godt vurderingsgrunnlag for lærerene og på den andre siden kan det være nyttig for elevene å se hvordan andre tenker når de løser en slik oppgave. Som lærer kan du også bruke video og bilder av faktiske situasjoner i undervisningen som er et meget godt utgangspunkt for veiledning og tilbakemeldinger.
En forutsetning er at elevene har nødvendig utstyr og behersker bruken av det!
Under vil du se noen videosnutter som viser konkrete eksempler på det jeg har skrevet om.

Visualisering av fremgangsmåte!



Felles tilbakemelding til klassen!



Innføring av rosenkål!



Visualisering av filetering!

1 kommentar:

  1. Fint at du tar opp YouTube, det er både en matnyttig, visuell og faglig spennende ressurs som på mange måter gjør at vi kan tenke nytt om innhold og lærestoff. Fint at du trekker inn Piaget i diskusjonen. Jeg er enig med deg at forberedelse øker læringen og at YouTube i stor grad kan være så motiverende i seg selv, at elevene bruker tid på å forberede seg. Det å utfordre elevene til å lage sine egne filmer, er en god idé. Liker særlig det du skriver at en kan få fram prosessen - hvordan de tenker underveis når de skal løse en oppgave. Det er jo essensielt i ditt fag, men også i mange andre fagfelt.

    SvarSlett