torsdag 16. juni 2011

Web 2.0 i undervisningen

Jeg mener at riktig bruk av Web 2.0 i undervisningssammenheng vil ha mange fordeler. Ord som jeg kan nevne er Variasjon, tilgjengelighet, repetisjon, deling, gjenbruk, samarbeid differensiering og tilrettelegging.
Variasjon i forhold til ordinær undervisning, bruk av video til å bygge opp under teorier eller konkretisering av yrkesutøvelse. Tilgjengelighet og repetisjon, elevene har tilgang til fagstoffet til enhver tid. Deling av undervisningsopplegg på tvers av skoler, land og fagområder. Gjenbruk og oppbevaring av undervisningsopplegget på et område som er tilgjengelig for alle, kan føre til kommentarer slik at opplegge kan forbedres. Samarbeid mellom lærere og samarbeid mellom elever. Differensiering og tilrettelegging i form av at flinke elever kan jobbe med undervisningsopplegg som kanskje er en forelesning på YouTube, mens andre elever jobber med læreren i mindre gruppe. Bilde og Video kan også bidra til økt forståelse for enkelte elevgrupper med lese og skrive problematikk. Ett bilde sier mer en tusen ord, hva med video da?

Endring krever tålmodighet og tid, kanskje spesielt innenfor norsk skole. Jeg tror at det må komme av seg selv. Hver enkelt lærer må selv oppdage nytteverdien med å endre sin undervisningspraksis. Og det gjøres best slik jeg ser det via kollegabasert veiledning. Hvor målet med veiledningen er nøye vurdert og formulert av begge parter. Det er nok riktig at et spesielt lærersyn må ligge til grunne for gjøre bruk av Web 2.0 i undervisningen. Med det så mener jeg at et flertall av lærere på 50+ ikke er vant til å bruke det. Mens i den andre enden mener jeg at et flertall av lærere mellom 25-35 år er mer vant til å bruke sosiale medier i det private. De har kanskje lettere for å knytte dette opp til pedagogisk bruk av sosiale medier.
Kanskje det viktigste er at lærerutdanningen øker sitt fokus på bruken av Web 2.0 i sin undervisning. Jeg avsluttet et 3 års studie i fjor, innenfor yrkespedagogikk. Web 2.0 var et ikke eksisterende fenomen?!? Jeg tror det er her det "nye" læringsynet må dannes!

1 kommentar:

  1. Her har du mange "godord" i læringssammenheng. Jeg tenker likedan som deg. IKT generelt, men Web 2.0 spesielt, gir rom for å realisere disse "godordene" på en rekke ulike måter. Spennende tanker om kollegabasert veiledning. Et spørsmål: Trenger man et spesielt læringssyn, eller kan en tenke at Web 2.0-teknologi er såpass innholdsrikt at det passer med en rekke ulike eksisterende læringssyn? Avslutningsordene dine at en må danne seg et "nytt" læringssyn er godt tenkt. Jeg tror det er mulig å tenke helt nytt og at vi om noen år vil få samlet erfaringer, teori og praksis som gjør at noen kan formulere nye læringssyn. Men - jeg tror også at Web 2.0 passer godt med eksisterende metoder.

    SvarSlett